1/23/10

::papan kekunci-keyboard::

salam kawan-kawanku...
hari ney aku boring sangat...entah kenapa???
aku rasa kesunyian itu tetiba menjadi miliku...
mgkin kerana sebelum ney ari ahad aku ada kat umah abang aku..
tp....kesunyian tu hilang bila hati aku teringat akan tugas aku iaitu menulis blog pasal it..
aku mencari maklumat dan maklumat itu bagi aku amat menambahkan pengetahuan aku pasal it ney..
korang tahu kenapa?????????
kerana sebelum ney aku hanya tahu "menekannya" sahaja tanpa mengetahui asal-usul bahagian yang aku tekan itu...

jom aku kongsi dengan korang apa yang aku dah tahu pasal
PAPAN KEKUNCI neyy atau pun bahasa mat salehnya orang panggil KEYBOARD
papan kekunci ney dibahagikan kepada beberapa jenis:
  1. papan kekunci 84 kekunci(jenis lama)
  2. papan kekunci 104 kekunci
  3. papan kekunci (Ergonomics)
tp kawan-kawanku sekalian......
kita banyak menggunakan papan yang jenis 104.kalau nak ikut kepada susunan papan kekunci ney ia dibahagikan kepada 4 bahagian:
::kekunci fungsi
terdapat 12 kekunci ini iaitu F1 hingga F12.sesetengah kunci ini boleh diprogramkan untuk tugas-tugas tertentu.kebanyakan perisian menggunakan kekunci F1 untuk memberi pertolongan kepada pengguna.jika anda menghadapi masalah tekanlah F1.
::kekunci mesin taip
kekunci mesin taip terletak di bahagian tengahpapan kekunci iaitu sama dengan kekunci mesin taip elektronik.kekunci ini mengandungi huruf,nombor,tanda baca, dll.
::kekunci penggerak kursor(arah)
pada bahagian ini terdapat penanda arah.kita selalu mengguna kekunci ini untuk menggerakkan kursor ke atas,bawah,kiri,kanan.terdapat juga kekunci lain iaitu DELETE,HOME,END,PAGE UP dan PAGE DOWN.
::kekunci nombor
Numlockbahagian ini mengandungi kekunci nombor 0 hingga 9.jika kita menekan kekunci,lampu hijau akan menyala dan kekunci akan berfungsi sebagai nombor.

'aku harap kawan-kawan akan baca baris2 diatas.kalau yang dah tahu buat2 la x tahu lagi.hehehe..memang baik la si komputer kerana tolong kita semua dapat,cari,kongsi maklumat'
:: baca jgn tak baca ::

No comments: