2/6/10

::SEJARAH ICT::

salam ukhwah wat semua....
hari ney aku terbaca satu "cerita" pasal ICT ....
cerita dia menarik juga sebab aku banyak tambah maklumat pada diri aku
yang memang diakui tak pandai bab teknologi komputer neyyy....
jadi...
apa yang aku baca tu aku nak jadikan cerita kat dalam blog aku ney..


sejarah ict

internet@ Internasional Network
realitinya internet telah bermula di AS pd 1969 iaitu satu rangkaian yang yg dikenali sbg ARPANET(Advance Research Projects Agency Network)
1972 ARPANET guna NCP(Network Control Protocol) utk pindah @ bagi laluan kpd pgguna untuk berkomunikasi dan tahun ini juga E-MEL diperkenalkan. Tujuannya untuk memudahkan pgguna berkomunikasi melalui maya tanpa sempadan.
1982 NCP telah berubah kepada TCP yg telah diperkembangkan o sekumpulan penyelidik. Protokol ini telah membolehkan pelbagai rangkaian komputer berhubung.
Pada ketika ini juga istilah INTERNET telah diguna secara rasmi...

INTERNET kat MALAYSIA

Malaysia meletakkan ict ney dalam RRJP 3(2001-2010)
kewujudan INTERNET di MALAYSIA bermula apabila Rangkaian Komputer(RangKom) diwujudkan pada tahun 1987
MIMOS ditubuhkan pada 1985 yng bertanggungjawab merealisasikan perkhidmatan INTERNET kerana projek RangKom terbesar menjadi projek JARING(Joint Advanced Research Integrated Network) pada 1991

ERA INTERNET DI MALAYSIA
i) JARING
ii) TMNet
iii)MAXIS

K...selamat menjejak blog ney....
jgn lupa komen:)

No comments: